Sivut

keskiviikko 28. tammikuuta 2015

Ei tippa tapa

Eikö tippa tapa? Ei, ellei siitä tule tapa. Aika monelle kanssakulkijallemme näin on ilmeisesti kuitenkin päässyt käymään.
Suomalaisessa mediassa on vuodenvaihteessa kampanjoitu näyttävästi uuden vuoden lupausta - '100 päivää ilman viinaa'- teemalla. Moni tuttu julkisuuden henkilö on omalla mukaantulollaan haastanut kansaamme liittymään mukaan tähän kampanjaan. Hyvä niin, sillä alkoholin kulutus ja sen mukanaan tuomat ongelmat ja sairaudet ovat kansamme keskuudessa kasvussa.
Nyt on tämä tipaton tammikuu taittumassa jo huikattomaksi helmikuuksi ja pian saamme kuulla kuinka kunkin haasteen vastanottaneen on mahtanut käydä.

Niinpä niin - kellä mikäkin murhe. Minä vuorostani en saa mitenkään kammettua itsenäni ylös, ulos ja lenkille. Kun viimeinen koirani haudattiin, hautautuivat siinä samassa minun lenkkeilyhaluni.Onhan sekin haitallista terveydelle, jos ei lankaan liiku.

 Jeesuksen ensimmäinen julkinen ihmeteko Raamatun kertomusten perusteella tapahtui Kaanaassa asuvan ystäväperheen häissä. Siellä hän muutti suuren määrän ruukkuihin ammennettua vettä viiniksi, joka oli päässyt juhlien aikana loppumaan. Viinin loppuminen oli suuri häpeä talolle ja siksi Maria-äiti, kuultuaan perheen surkean tilanteen 'avasi pelin' ja kehotti poikaansa tulemaan apuun. Maria siis jo tiesi poikansa jumalallisen voiman muuttaa aineen olemusta tai ajaa ihmisistä ulos sairauksia, vaikkei juuri kukaan muu ollut siitä vielä tietoinen.

Mutta mikä oli ja on Jeesuksen opetus ylipäätään alkoholin käytöstä? Pohdittaessa tätä ristiriitaiselta tuntuvaa tilannetta on hyvä tietää kaksi seikkaa juutalaisesta juhlakäyttäytymisestä. Ensiksikin - viini oli juhlajuoma, jota ei juotu siksi, että siitä olisi juovuttu. Juopumus oli ja on yhä, juutalaiselle raskas rikkomus - toisin kuin vaikkapa Antiikin kreikkalaisessa maailmassa, jossa humalluttiin huikeasti ja jossa järjestettiin hurjia viininjuontikilpailujakin. Raamatun ohje on juuri päinvastainen. Viiniä voi juoda, mutta juopua ei saa, sillä siitä tulee irstas meno. Arkikäytössä viini usein juotiinkin veteen sekoitettuna - suhteessa 1:3.

 Kun apostoli Johannes kertoo tarinan Kaanaan häistä, kertoo hän sen tunnustekona, joka varmasti on ollut vaikuttava merkki jumalallisesta voimasta varsinkin niille, jotka olivat vasta äsken liittyneet Jeesuksen seuraajiksi. Meille tämä veden muuttuminen viiniksi toimii symbolina  Se kertoo Jeesuksen kyvystä muuttaa asioita, siis myös meitä. Mutta samalla tämä viini-ihme kertoo siitä kuinka Hän kerran on luova kaiken uudeksi.

Se, että tämä ensimmäinen ihmeteko tapahtui juuri häissä, on sekin upeaa symboliikkaaa.
 Messiaan tullessa toisen kerran maan päälle, kuvataan silloin alkavaa aikakautta vertauksella: 'ikuiset häät'. Hän on niissä sulhanen ja hänelle uskollinen seurakunta -  hänelle kaunistettu morsian.
Kaanaan häät ja veden muuttuminen siellä laadultaan parhaaksi mahdolliseksi viiniksi, onkin siis syvällisimmillään kertomus tulevaisuuden tuomasta toivosta.. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti