Sivut

keskiviikko 7. marraskuuta 2018

Erilaisia kaupunkeja


Olemme tänään mieheni ja Ruutin kanssa kiertäneet Genesaretin järven vuokra-autolla.
Vaikka monet kaupungit näkyvät parvekkeellemme, niin vasta tällä matkalla toteutin haaveeni vierailla nimikkokaupungissani Magdalassa.

Magdala on Maria Magdalenan kotikaupunki. Hänestä Jeesus ajoi ulos seitsemän riivaajaa. Kaupunki tunnettiin Migdal-nimellä, joka tarkoittaa Tornia. Jeesuksen aikana kaupunki oli suurimpia kalastuskeskuksia. Nyt kaupungin rauniot on kaivettu esille, ja parhaillaankin siellä tehtiin arkeologisia kaivauksia.
Alueelle oli rakennettu upea Maria Magdaleenan kappeli Duc In Altum, siirrän siitä myöhemmin kuvia blogiin.
Kappelin erikoisuus oli laivan muotoon rakennettu alttari, jonka taustalla näkyi Genesaretin järvi. Laiva-alttari ja järvi muodostivat yhdessä ainutlaatuisen kokonaisuuden.

Poikkesimme Kinosar-kibbutsilla katsomassa venettä, joka on ajoitettu olevan Jeesuksen ajalta, 2000 vuoden takaa. Vene oli yllättävän hyväkuntoinen ollakseen niin vanha. Sen rakentamiseen oli käytetty 12 eri puulajia.

Järven pohjoisrannalle sijoittui Jeesuksen aikana kolme kaupunkia, Betsaida, Korasin ja Kapernaum.

Kapernaumia, Kfar Nahumia (Mukavaa kylää)  katselemme joka päivä parvekkeltamme.
Emme kuitenkaan tänään menneet sinne tutustumaan, sillä juuri samaan aikaan Kapernaumissa vieraili paljon muitakin. Ainakin kymmenen täyttä bussillista väkeä velloi edestakaisin. Käänsimme auton ympäri ja lähdimme seuraavaan kohteeseen.

Betsaidasta on jäljellä enää rauniot, mutta se on ollut joskus sijaintinsa vuoksi merkittävä linnoituskaupunki. VT:ssa Joosua kirjassa se mainitaan nimellä Ser.

Jeesuksen opetuslapsista Simon Pietari ja hänen veljensä Andreas sekä Sebedeuksen pojat, Jaakob ja Johannes, olivat kotoisin Betsaidasta. Kaupunki oli niihin aikoihin varakas, monet asuivat siellä isoissa taloissa. Kaivauksissa on löytynyt sieltä viininpuristamo ja siihen liittyviä tarvikkeita.

Lähellä Betsaidaa sijaitseva Korasin on ollut aikoinaan myös varsin vauras kaupunki.


 Kuitenkin Jeesus sanoi Matt. 11: 20-24
- Voi sinua Korasin! Voi sinua, Betsaida! Jos kaduillanne tehdyt voimateot olisi tehty Tyroksessa tai Sidonissa niiden asukkaat olisivat jo aikoja sitten verhoutuneet säkkiin, istuneet tuhkassa ja katuneet.
Minä sanon teille: Tyros ja Sidon pääsevät vähemmällä tuomiopäivänä kuin te.
Entä sinä Kapernaum, korotetaanko sinut muka taivaaseen. Alas sinut syöstään, alas tuonelaan saakka! Jos sinun kaduillasi tehdyt voimateot olisi tehty Sodomassa, se olisi pystyssä vielä tänäkin päivänä. 

Jeesus mainitsee puheessaan Genesaretin järven pohjoisrannan kolme kaupunkia. Eikä hän puhu kaupungeista ollenkaan mairittelevassa sävyssä, vaan hän vertaa niitä Tyrokseen, Sidoniin ja Sodomaan. Niiden asukkaiden kerrotaan tulleen Jeesusta kuuntelemaan, hänen itse tiedetään käyneen vain kerran niiden alueella, sillä matkaa kertyi linnuntietä yli 50 km.

Betsaida, Korasin ja Kapernaum sijaitsivat toisistaan n. 15 km:n etäisyydellä. Suurin osa Jeesuksen tekemistä tunnusteoista tapahtui näiden kaupunkien alueella. Kuitenkaan asukkaat aivät olleet halukkaita kuuntelemaan Jeesusta ja ottamaan hänen sanomaansa vastaan. Vaikka he näkivät Jeesuksen teot, he eivät suostuneet näkemään Jeesusta Messiaana, eivätkä hänen jumaluuttaan.

Tällä hetkellä kaikki kolme mainittua kaupunkia ovat raunioina, vain Tiberias kukoistaa. Vastuullisuus on vakava asia. Muistutamme helposti näitä kolmea Jeesuksen ajan kaupunkia, jotka olivat erityisasemassa kuullessaan ja nähdessään, mitä Jeesuksen ympärillä tapahtui. Mekin olemme saaneet kristityssä maassa kristillistä kasvatusta kouluissa ja seurakunnassa, mutta valitettavan usein jäämme sille penseiksi, eikä raamatun sana sytytä sydämiämme ja saa meitä toimimaan.

Poikkesimme retkellämme vielä Vuorisaarnan vuorella Autuuksien kappelissa, joka sijaitsee kauniissa, avarassa maisemassa. Mietimme, mikä autuaaksijulistus kullekin meistä oli läheisin.

Genesaretin toisella puolen Tiberiasta vastapäätä poikkesimme syömässä Pietarin kalaa, mieheni ja minä fileinä sienikastikkeessa, mutta Ruut tilasi kokonaisen kalan ruotoineen. Varmaan hänen ateriansa muistutti eniten Jeesuksen ajan ateriaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti