Sivut

tiistai 19. maaliskuuta 2019

Tasa-arvon päivänä


Puhe tasa-arvosta tuntuu olevan yksi nykyajan isoista teemoista. Kaikenlaista epätasa-arvoa yritetään suitsia lainsäädännöllä, valistuksella ja yleisen mielipiteen muokkauksella parempaan suuntaan.

Varsinkin miesten ja naisten välinen yhteiskunnallinen ekonominen, ammatillinen ja seksuaalinen tasa-arvo on kiperä ja tunteita kuohuttava asetelma. Vaikka meidän maassamme on tehty paljon ja maailman mittakaavassa olemme tasa-arvokysymyksissä varsin pitkällä, silti varsinkin asenteellista viilaamista ja hienosäätöä tarvitaan meilläkin.

Tänään nostan muutamia asioita siitä, miten Jeesus suhtautui naiseen omana aikanaan. Hänen tapansa kohdata naisia oli uutta ja vallankumouksellista, sillä hän antoi naiselle ihmisarvon.
Hän ei väheksynyt naisten pyyntöjä ja tarpeita, vaan otti heidät huomioon.
Kun äidit toivat lapsiaan hänen siunattavakseen, hän otti naisten toiveen tosissaan, vaikka opppilaat (miehet!) olivatkin häätämässä naisia tiehensä häiritsemästä.

Hän käytti aikaa keskustellakseen naisten kanssa tasaveroisesti. Joh. 4. sisältää Jeesuksen ja samarialaisen naisen pitkän keskustelun Sykarin kaivolla. Keskustelu ei ole mikään ylimalkainen, vaan Jeesus paneutuu naisen ihmettelyyn ja kysymyksiin. Hän ei aliarvioi eri kansanryhmään kuuluvaa naista, vaan ottaa hänet tasaveroisena keskustelukumppanina.

Jeesus ei myöskään kieltäytynyt keskustelemasta naisen kanssa julkisesti. Kun jatkuvaa verenvuotoa sairastava nainen koskettaa Jeesuksen viitan tupsua tungoksessa, Jeesus pysähtyy ja alkaa keskustella naisen kanssa.

Jeesuksen lähimpään ystäväpiiriin kuului naisia. Hän vieraili usein Betaniassa Martan, Marian ja heidän veljensä kodissa. Raamattu jopa kertoo, että Jeesus rakasti heitä.
Raamattuun on tallennettu kaksi vierailua Betaniaan. Ensimmäisessä Maria asettuu kuuntelemaan Jeesuksen jalkojen jalkojen juureen hänen puheitaan ja Martta ryntäilee kotipuuhissaan edestakaisin.
Tässä kertomuksessa Jeesus antaa naiselle luvan valita tekemisensä ja olemisensa. Naisen ei tarvitse asettua tyypilliseen kodinhengettären rooliin, vaan hän saa kuunnella opetusta, kehittää itseään ja virkistää mieltään.

Toinen vierailu on Betaniaan synkkä, sillä Jeesus saa Lasaruksen siskoilta viestin: - Rakas ystäväsi on sairaana! Jeesus tietää jo sen, että Lasarus on kuollut. Hän saapuu kuitenkin Betaniaan Martan ja Marian kutsumana ja herättää Lasaruksen. Näin hän osoittaa, että hän ymmärtää naisten suuren surun ja hänen lohdutuksensa ja valtansa ylettää kuolemankin vallan yli.
  
 Jeesus asetti myös väärintehneen naisen tuomitsijat samaan asemaan naisen teon kanssa. Kun aviorikoksesta kiinnijääneen naisen tuomitsijat olivat valmiit kivittämään hänet, niin Jeesus sai tuomitsijoiden mielet kääntymään ja huomaamaan oman syyllisyytensä. Nainen ei yksin ollut tehnyt väärin.

Hän osoitti näin naisen puolta pitäessään, että mies suojelee naista ja hänen rinnallaan vaikeissakin tilanteissa.

Jeesuksen seuraajissa oli monia naisia, jotka liikkuivat hänen oppilaittensa joukossa paikkakunnalta toiselle. Ja Jeesuksen kuoleman jälkeen naiset olivat ne, jotka ensimmäisinä saivat tiedon ja ymmärryksen Jeesuksen nousemisesta kuolleista.









P.S. Minna Canth 175-juhlavuoden kunniaksi on hänen teoksiaan  elvytetty uudelleen.
  Storytel- e-kirja ja äänikirjapalvelussa on saatavana puolisen tusinaa Minna Canthin novelleja.
  Kerron Kirjat-sivulla lyhyesti saatavilla olevista novelleista.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti