perjantai 27. syyskuuta 2013

Kolme = yksi.







Tämän kuvan olen ottanut nelisen vuotta sitten Tiberiaksessa. Siinä näkyy Gennesaretin järven aallonmurtaja ja veneet jotka janoavat vettä.

Kuvan ottamishetkellä oli Gennesaretin pinta 2m70cm alle normaalin. Se oli niin suuri huolen aihe valtiolle, että ministeritaholta tuli kansalle kielto käyttää vettä esimerkiksi puutarhan kasteluun. Hän sanoi, että jos puut saavat elää, niin me ihmiset kuolemme janoon.
Tällä samalla israelinmatkalla ajoin jonkin matkan käyttäen taksia. Kuski hoksasi minun olevan suomalainen, jolloin hän innostuneena kysyi: "Jotkut väittävät, että teillä siellä Suomessa on 60.000 järveä. Eihän se voi pitää paikkaansa?"

1970-luvun pääministerinä Israelissa toimi Golda Meir, jota kutsuttiin, paljon ennen Margaret Thatcheria, rautarouvaksi. Hän on sanonut, että "vesi on Lähi-Idän veri." Tämä sanonta syntyi tämän vastaperustetun maan raskaasta historiasta, joka liittyi veteen. Israelin oli ensi alkuun määrä muodostaa maansa vesivarasto Jordan-joen alkulähteille. Amerikkalaisten asiantuntijoiden toimesta oli tehty ympärillä olevien maiden vällle veden reilu jakosuunnitelma (v.1955), mutta Syyria esti tämän hankkeen etenemisen ampumalla raketteja kohti vesivaraston rakennunprojektia Golanin kukkuloilta, tukikohdastaan. Myöhemmin Israelin valtio päätti ottaa Gennesaretin järven päävesivarastokseen, jolloin ympäröivät arabimaat ilmoittivat johtavansa Jordanin alkulähteiden vedet suoraan Jordaniaan, Libanoniin ja Syyriaan. Tällöin olisi Israel jäänyt kokonaan ilman vettä. Jne, jne. Aina nousi esiin uusia ongelmia.

Jeesus nimitti usein itseään 'eläväksi vedeksi', ja Henkeä, jonka häneen uskovat saavat, vertasi hän elämän veden virtoihin Joh:7; 38.
" Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."
Myös iankaikkista autuutta esitetään saman kuvan avulla Ilm: 21; 6
" ...Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi."

Koska veden puute on itämaiden vitsaus, ovat nämä vertaukset olleet hänen kansalleen helposti ymmärrettäviä. Veden suuri arvo käy ilmi useissa paikoin Raamatun kuvakielessä. Elävä vesihän näillä alueilla tarkoitti lähdevettä tai pohjavettä, jota saatiin kaivetuista kaivoista. Niillä alueillla, joilla näitäkään ei ollut, jouduttiin juomavedeksi keräämään säiliöihin sadevettä.

  Vastikään olemme Magdaleenan kanssa vuoron perään kirjoitelmissamme käsitelleet kolmiyhteistä Jumalaa. Näistä mietinnnöistä ovat tulleet mieleeni omien opettajanvuosieni aikana vastaantulleet kiperät kysymykset.Yksi niistä liittyi uskontoon. Lapset kysyiväyt: " Meillä on yksi Jumala, joka kuitenkin on kolme. Kuinka kolme voi olla yhtä suuri kuin yksi?"

Niin, meillä on yksi Jumala, ja hänellä kolme eri olemusta. Onnekseni keksin nokkelille lapsille niin pätevän esimerkin, ettei heille jäänyt asiassa nokan koputusta. Panin heidät miettimään erään heille tutun aineen, jossa sama yhtälö toteutuu. (Muistaakseni kukaan ei koskaan sitä keksinyt). Sehän on meille kaikille niin tuttu vesi. Aineen nimi on siis vesi, mutta sillä on kolme eri olomuotoa:  höyry, jää tai vesi.

Jos Jeesus sanoi itsestään: "Minä olen elävä vesi", tarkoittaa se siis sitä, että hän on - juomiskelpoista vettä janoaville!


1 kommentti:

  1. Hei täältä kylämme toiselta laidalta. Toi kuvasi veneistä ja aallonmurtajasta teki minuun syvän vaikutuksen. Aivan ihmeellinen voima voi olla myös kuvalla. "..kertoo enemmän ko tuhat sanaa".

    VastaaPoista