perjantai 18. huhtikuuta 2014

I: N: R: I

10-vuotias tyttärenpoikamme tuli viime viikolla koulun jälkeen yksinään iltapäiväksi mummilaan. Kun normaalia ison joukon säpinää ei ollut, ehti poika havaita mummilassa jotakin uutta. Hän kysyi: "Mummi, onko teillä uusi taulu?" Noo - ei taulu uusi ollut, miltei oli vuoden jo siinä roikkunut, mutta uusi se oli pojalle ja siitä alkoi mukava, rauhallinen 'mummin kyselytunti'. Mummi, tiedätkö sinä ketkä ovat tuossa ristin juurella? Kauanko Jeesus riippui ristillä ennen kuin kuoli? Miten Jeesus kuoli? Mitä tuossa Jeesuksen pään yläpuolella olevassa kyltissä lukee? Kuka sen on siihen naulannut? Miksiköhän vain toinen ryöväreistä uskoi Jeesuksen sanat? Jne jne. Varmaan poika oli koulussa jo kuullut vastaukset kaikkiin näihin kysymyksiin... mikäli uskontotunneilla enää puhutaan uskontoon liittyvistä asioista... mutta tällä 'mummin kyselytunnilla' ympäristo oli varmaan sopivan rauhallinen ja myös turvallinen, että kehtasi näitä miettimiään asioita kysellä.
On upeaa, että lapsi kyselee. Aikuinen harvoin enää kyselee. Hän ehkä luulee tietävänsä kaiken, tai häpeää tietämättömyyttää ja sulkee siksi suunsa. Muistatko sinä, keitä on ristin juurella? Tiedätkö sinä mitä kyltissä lukee?
Saimme tämän arvokkaan taulun taidemaalarin perikunnalta siitä syystä, että jäämistöä jaettaessa ei kukaan suvun jäsenistä ollut sitä halunnut. Eräs perikunnan jäsen arvasi, että me antaisimmee sille ilomielin kodin, ja nyt jälkeenpäin olen saanut eräältä taiteentuntijalta kuulla, että muutoinkin kuin sisältönsä puolesta  se on tällä hetkellä kotimme arvokkain taulu. Se on tunnetun matrikkelitaiteilijan maalaama ja luultavasti se on aikanaan  tilattu johonkin kirkon pikkukappeliin, mutta jäänyt jostakin syystä lunastamatta (sodanko?)

Taulun kävi kuin kahden ryövärin. Toinen heistä halusi paikan Jeesuksen rinnalla taivasten valtakunnassa, toinen ylenkatsoi sen mahdollisuuden. Me halusimme sen, minkä perikunta hylkäsi 
Keitä sitten maalauksessa evankeliumien kertoman mukaan on? Vain Maria Magdaleena, Maria-äiti ja hänen sisarensa Salome rohkenivat jäädä ristin juurelle aina kuoleman hetkeen saakka. Opetuslapsista naisten kanssa on vain ja ainoastaan Johannes. Muut ovat pötkineet pakoon.

Entä kirjoitus Herramme pään yläpuolella? Roomalaisilla, jotka siis olivat Jeesuksen kohdalla ne 'likaisen työn tekijät',  oli tapana antaa tuomitun kannettavaksi kyltti siitä, mistä häntä syytettiin, jotta kansa näkisi syyn itsekunkin rikollisen tuomiosta. Kun oltiin tultu perille ristiinnaulitsemisen tapahtumapaikalle, naulattiin syyte tuomitun pään yläpuolella, ettei totuus unohtuisi.  Jeesuksen taulussa tomion syy on kirjoitettu kolmella kielellä: hepreaksikreikaksi joka silloin oli kaikkien ymmärtämä 'kansainvälinen' kieli ja vielä latinaksikin, joka oli roomalaisten käyttämä kieli. Näin tuli Jeesuksen kuninkuus julistetuksi julki kaikilla niillä kielillä, jotka senaikainan maailma tunsi.
Kyltissä luki Iesus Nazarenus Rex Judaeorum, Jeesus nasaretilainen juutalaisten kuningas.. 

Jeesus kantoi ristille meidän syntimme. Safedissa, Israelissa, vaikutti 1500-luvulla tunnettu oppinut, Elia de Vidas. Hän on sanonut painavasti: " Näin haavoitetaan Messias, meidän pahojen tekojemme tähden... ja jos joku ei tahdo, että hänen syntinsä näin kannetaan ..... hän saa kantaa ne itse."
 .
               
               

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti