sunnuntai 7. tammikuuta 2018

Vielä vähän loppiaisesta..


Sana 'loppiainen' kuulostaa loppumiselta, ja sitähän se periaatteessa onkin.On aika palata 'ruotuun' suklaamässäilyn ja ylensyönnin vapauksista ja merkiksi siitä, että 'nyt saa riittää' .... kantavat useimmat meistä kuusen ulos - ikään kuin juuri se olisi ollut kaiken pahan alku ja  juuri.

Loppiainen ei kuitenkaan ole kuin mikä hyvänsä 'päättäjäinen'. Tämän juhlapäivän todellisen nimen kuuluisikin olla " Jumalan ilmestymisen juhla". Asioita syvälti tutkineiden mielestä loppiainen
on vanhempi juhla kuin itse joulu. Ja niinhän se varmaan onkin, sillä vaikka köyhät kedon paimenet saivat ensimmäisinä enkeliltä kehotuksen mennä kumartamaan pientä, köyhää, talliin syntynyttä kuningasvauvaa, ei varmaan heidän kertomustaan ole kukaan välittänyt kirjoittaa muistiin, jotta todella tietäisimme minä yönä tämä Jumalan pojan syntymän ihme tapahtui. Mutta kun rikkaat, kaukaa itämailta tulevat tietäjät ilmestyivät kuningas Herodeksen eteen etsimään tätä samaista vauvaa, on tällä tallin lapsella ollut jo aivan uusi status.

Näin pakolaisvirtojen aikakaudella on kummallista ajatella, että Jumala joutui lähettämään oman kuninkaallisen poikavauvansa liki heti syntymän jälkeen pakolaiseksi - kahdeksi vuodeksi  Egyptiin. Ainoa materiaalinen tuki minkä Hänen taivaallinen Isänsä antoi perheelle matkaevääksi, olivat idästä tuodut rikkaudet: mirha, kulta ja suitsuke. Ne olivat kalleuksia, joita oli helppo kuljettaa mukana ja myydä edelleen. Ne toimivat ikään kuin oman aikamme pankkikortit.

Lastenmurha, joka kaiken tämän päätteeksi on Beetlehemissä toimitettu, on jäänyt aikakirjoihinkin. Samoin on niihin kirjattu myös se tietty verollepano, josta Raamattu kertoo, se - "joka oli ensimmäinen, ja tapahtui Kyreniuksen ollessa Syyrian maaherrana". Tiedetään, että se alkoi v. 4 e.Kr ja päättyi vuonna 3 j. Kr. Tämän seitsemän vuoden aikana - siis jossakin siellä - on Herramme Jeesus Kristus syntynyt. Eikä luultavimmin ainakaan jouluna, koska silloin on öisin Pyhällä maallakin jo niin kylmä, että niin paimenet kuin lampaatkin ovat taatusti öisin olleet jo sisätiloissa.

Minun on helppo uskoa, että tämä pyhä syntymä on tapahtunut lokakuussa, lehtimajajuhlan aikaan
jolloin Beetlehemiin olivat juhlan vuoksi kokoontuneet kaikki paikallisten asukkaiden sukulaiset, eikä tilaa siis enää ollut edes majataloissa. Joosef on saattanut valita juuri tämän ajankohdan heidän lähdölleen Nasaretista ja näin yhdistää pakollisen verollepanon ja sukulaisvierailun. Mutta raskas matka Nasaretista Betlehemiin, aasin selässä keikkuen, käynnistikin Marian synnytyksen ja näin saamme nauttia tästä joulun mystiikasta kuin suurimmasta jännitysnäytelmästä.









Ei kommentteja:

Lähetä kommentti