maanantai 23. maaliskuuta 2015

Leivän talo

Eilen vietettiin kirkoissamme Marian ilmestyspäivää. Muistamme kuinka enkeli Gabriel kävi ilmoittamassa eräälle nuorelle kihlatulle neitoselle, että Jumaln Henki tulisi varjoamaan hänet, hän tulisi raskaaksi ja  synnyttäisi pojan, joka olisi kaikille kansoille - IMMANUEL ( im  anahnu EL = kanssamme meidän, Jumala).

 Kristikunta on sijoittanut Jeesuksen syntymän jouluna talliin, vihjeenä jouluevankeliumin 'eläinten seimi'. Todennäköisesti syntymäpaikka on kuitenkin ollut kallioon hakattu luola. Beetlehemissä sijaitsevassa syntymäkirkossa sinut opastetaankin luolaan. Olen käynyt siellä muutaman kerran ja muistan, että kirkon oviaukko oli niin matala, että kaikkien oli kumarruttava 'omasta korskeudestaan' päästäkseen siitä sisään. Oviaukolla oli siis symbolinen, mutta samalla myös puolustuksellinen merkityksensä. (Kuva.)

Minulla on tästä paikasta väkevä omakohtainen muisto. Olimme matkanneet vuokraamallamme pikkubussilla Beetlememiin oman seurueemme kanssa. Löysimme autolle parkkipaikan ja lähdimme kävelemään aukiolle, jonka päässä oli pieni ovi.
Oli liikuttavaa katsoa, kuinka isotkin miehet joukostamme joutuivat kömpimään sisään kirkkoon miltei kaksinkerroin. Sisällä saattoi sentään taas oikaista selkänsä ja totutella silmiään hämärään - kirkkaan valkoisen ulkovalon jälkeen.
Sitten - yht'äkkiä - alkoi takaamme kuulua laulua. Miesääni alkoi syntynäluolan ovensuussa laulaa suomeksi joululaulua "Maa on niin kaunis". Katsoimme taaksemme, että kukahan se siellä niin upeasti mahtoi laulaa? Ei ainakaan kukaan meidän ryhmästämme. Ei - se oli Jorma Hynninen! Laulun toiseen säkeistöön ehti jo meidänkin pikku ryhmämme ensihämmästykseltään mukaan, ja pian soi moniääninen, suomenkielinen laulu ympäri pikkuluolan kallioon hakattuja seiniä. Silloin oli hetken aikaa oikein pyhä olo.

Beetlehem, suomennettuna Leivän talo, oli Jeesuksen syntymän aikaan vain vähäinen kylä. Sen pääelinkeinona oli paimentaa kedolla Jerusalemin temppelin uhrilampaita. Se, että lampaat Jeesuksen syntymäyönä olivat yhä kedolla, kertoo meille varmuudella sen, ettei tällöin ole voinut olla joulukuu. Joulukuussa lampaat olisivat taatusti olleet jo sisällä suojissaan, sillä Beetlehemin kedolla on joulukuussa usein jo pakkasta ja voi sataa reippaaasti luntakin. Ollaanhan ylhäällä vuoristossa.

Se taas, että Beetlehemissä oli juuri silloin niin paljon väkeä, kertonee siitä, että ehkä kyseessä oli vuoden suurimman juhlan, Lehtimajanjuhlan aika. Sukulaiset ja tuttavat olivat tulleet lokakuisille, viikon kestäville juhlille Jerusalemiin ja yöpyivät lähellä tätä kaupunkia sijaitsevassa pikkukylässään Beetlehemissä, josta olivat kotoisin.
Entä miksi jouluevankeliumissa kerrotaan näin: "Keisari Augustukselta kävi käsky, että kaikki kansa oli varolle pantava. Verollepano oli ensimmäinen..." jne. Vuosi 7 eaa lokakuu on ollut ensimmäinen mahdollinen kuukausi kirjautua tähän juuri laadittuun veroluetteloon. Lehtimajajuhlan aikaan syys-lokakuussa oli vuosi juuri vaihtunut. Jos näin on, on Beetlehemiin virranneilta sukulaisilta mennyt 'kaksi kärpästä yhdellä iskulla' - juhlat ja verollepano.


Tällä spekuloinnillani yritän luoda itselleni kuvaa siitä, mitä messiaaniset juutalaiset, jotka viettävät Jeesuksen syntymäjuhlaa Lehtimajajuhlan aikaan lokakuun alkupuolella - mitä he Jeesuksen syntymästä ajattelevat ja tietävät. Onko Jeesus siis todella syntynyt lokakuussa v.7 eaa?

Näiden seikkojen lisäksi Jeesuksesta tiedetään myös se, että hän on kuollessaan ollut 33 ja 1/2 vuotias. Tämäkin tieto kasvattaa sitä uskoa, että juuri tämä sadonkorjuujuhla on todennäköisin syntymän ajankohta. Lokakuun puolivälistä keväiseen juutalaiseen pääsiäiseen, jonka aikana Jeesus ristiinnaulittiin, on tasan puoli vuotta. Näin ollen Marian ilmestyspäivääkin kristikunta näyttäisi viettävän kaksi kuukautta liian myöhään.

Ajoilla sinänsä ei ole suurta merkitystä - sanomalla sen sijaan on ollut ja on - maailmanhistorian mullistavin merkitys.

Kuva:   Beetlehemin syntymäkirkko on liitetty 29.6.2012 Unescon suojelulistalle ja hyvä niin, onhan se kovin tulenaralla alueella ja samalla kuitenkin yksi kristikunnan vierailluimmista kohteista.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti