maanantai 8. lokakuuta 2018

#heijastansinua



Tämän syksyn Liikenneturvan slogan kuuluu #heijastansinua.
Siis ajatus kokonaisena: Heijastan sinua, koska minä rakastan sinua. 

Istuin sairaalan odotusaulassa ja juttelin erään miehen kanssa sairaala-alueen parkkiongelmista, kun tuo  TV:stä sinkoutunut ajatus lävisti minut, ja keskusteluni satunnaisen keskustelukumppanin  kanssa alkoi pätkiä.

Ajattelin, että #heijastansinua-virkettä voi tarkastella ainakin kahdesta hengellisestä näkökulmasta.





Jesaja 53:2 kertoo Messiaasta:"Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta, me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet."
Tällainen tilanne on niiden ihmisten kohdalla, jotka eivät tunne Kristusta. He eivät näe hänessä mitään kiinnostavaa, eivätkä mitään viehättävää. Ei minkäänlaista vetovoimaa tai kauneutta.
Toisena ryhmänä ovat sitten ne, jotka haluavat tutustua Häneen läheisemmin, tuntea Hänet niin hyvin, että Hänen kasvojensa etsiminen muuttuu elämän keskeisimmäksi sisällöksi.
Tällainen etsijä toivoo näkevänsä Kristuksen sellaisena, kuin Hän on. Sitä kautta hänen elämäänsä voisi tulla ilo ja valo.

Olen katsellut syksyiltoina metsän reunan yläpuolella punaisena hohtavaa Mars-planeettaa.
Planeetta on loistanut niin hämmentävän kirkkaana, että kun havaitsin sen ensimmäisen kerran, hain kiikarit sen valon voimakkuutta ihmetellessäni.

Kristityt ovat kuin  planeettoja, jotka heijastavat auringonvaloa. Ilman sitä ne olisivat pimeitä kivimöhkäleitä.
Mutta haluaako ihminen tulla kirkkaaseen valon? Pyöriikö  hän vain pimeydessä omalla radallaan - ja niin kuin planeetat (Merkuriusta lukuunottamatta) samalla vain itsensä ympäri?

Liikenneturvan sloganin loppuosan voisi vaihtaa näin: Minä heijastan sinua, koska sinä rakastat minua.
Nyt liikutaan jo paljon suuremmissa näkymissä.

Jeesus kertoo olevansa Valo. Hänen seuraajiensa ei tarvitse hapuilla pimeässä, vaan he saavat elää Kristuksen Valossa. Sillä hän rakastaa koko maailmaa.

Joh. 8: 12 "Minä olen maailman valo. Se, joka seuraa minua, ei kulje pimeydessä, vaan hänellä on elämän valo."




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti