maanantai 16. maaliskuuta 2020

Suojassa


Olemme parhaillaan koronakarateenissa. Mitään erityisempää huolta ei näillä leveysasteilla ole vielä ilmennyt, mutta varovaisuutta olemisessa ja elämisessä toki täytyy vaalia.
Onnistuin jo saamaan kovan yskän ja nuhan, mutta sitten alkoikin pähkäily, että onkohan tämä tavallista flunssaa, vai influenssaa vai vallan koronavirusta. Tavalliseksi flunssaksi tämän olen nyt määritellyt, kun tilanne ei tunnu etenevän pahempaan suuntaa.

Katselen tässä ikkunasta, miten kotikatumme on muuttunut kovin hiljaiseksi. Kulkijat ovat kovin harvassa. Koirankuljettajia sentään näkyy. Luin jostakin, että Italiassa koirien ulkoiluttaminen on kovasti arvossaan: perheenjäsenet kuljettavat koiria vuorollaan, ja naapuritkin lainailevat niitä kävelylenkille, joten koirat ovat kävelyttämisestä jo ihan upiuuvuksissa.

Viikko sitten kävimme sentään katsomassa Klaus Härön uusimman elokuvan Elämää kuoleman jälkeen. Elokuva ei tee mitään kuolemanjälkeisen elämän paljastuksia, vaan keskittyy tämänpuoleisiin asioihin. Olen lukenut, että elokuva on Härön omasta elämästä, hänen isästään, siitä kuinka lukkiutunut voi olla suuressa surussa, eikä anna toistenkaan surra. Suosittelen elokuvan katsomista, sitten kun tulee sopiva tilanne. Härön elokuvissa on inhimillistä lämpöä ja kristillinen elämännäkemys on mukana olematta mitenkään päälleliimattu.

Kun olen lueskellut lehdistä, miten ihmiset suhtautuvat koronavirukseen, niin lähes kaikki vakuuttavat, etteivät ole huolissaan ja touhuavat tomerasti lähes entiseen malliin. Koska itse kuulun iältäni jo riskirymään ja lähellä on ihmisiä, joilla on erilaisia perussairauksia, niin huoli tahtoo välillä vallata ajatukset. Nyt tarvitsisi opetella luottamusta siihen, että kaikki on taivaallisen Isän hallinnassa. Hän suojelee tartunnoilta rakkaitamme ja auttaa meitä tarvittaessa.

Raamattu on täynnä ihania lupauksia, joihin voi tarttua. Jokaisella on omia rohkaisevia suosikkijakeita, mutta jaan vielä tässä muutamia,

Sinä, Herra, sinä yksin olet suojani, minä saan elää turvassa. Ps. 4:9

Sinä, Herra, annat siunauksesi vanhurskaalle, sinun hyvyytesi suojaa häntä kuin kilpi. Ps. 5:13

Kun huolet painavat mieltäni, saan sinulta lohdun ja ilon. Ps. 94:19

Armahda minua, Jumala, armahda minua, sinuun minä turvaan.
Minä kätkeydyn siipiesi suojaan, kunnes myrsky on ohitse. 57: 2



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti