maanantai 19. huhtikuuta 2021

Sisälle ja ulos


Kun olen ollut matkoilla mieheni kanssa Keski-Euroopan vanhoissa kaupungeissa, niin olen tullut ottaneeksi paljon valokuvia talojen ikkunoista, ovista ja porteista. Ne ovat jostain syystä kiehtoneet mieltäni, sillä niissä on jotain salaperäistä. Ei voi tietää, minkälainen koti on ikkunoiden takana, minkälaisia ihmisiä siellä asuu. Ei pääse katsomaan, mitä löytyy suljettujen ja lukittujen ovien ja porttien takaa. Taidanpa olla vähän utelias!

Menneen sunnuntain teksti kertoo ovesta, Jeesus vertaa siinä itseään lammastarhan oveen. - Minä olen lampaiden ovi, hän sanoo. - Kaikki, jotka ovat tulleet ennen minua, ovat varkaita ja rosvoja, mutta lampaat eivät ole kuulleet heitä. Minä olen ovi. Kuka ikinä tulee sisälle minun kauttani, hän pelastuu. Hän käy sisälle ja ulos ja hän löytää laitumen. Joh. 10:7-9

Jeesus puhuu vertauksessa niistä ihmisistä, jotka ovat lähteneet seuraamaan Hyvää Paimenta, kuuluvat hänen lammaslaumaansa ja ovat yöaikaan turvassa hänen aidatussa lammastarhassaan. Sinne eivät rosvot, varkaat, eivätkä pedot pääse.
Lammastarha ei kuitenkaan ole mikään lampaiden vankila. Minua ovat aina miellyttänyt kuvaus siitä, kuinka lampaana oleminen on vapaata: hän käy sisään ja ulos ja hän löytää laitumen.

Usein ulkopuolisten käsitys Jeesuksen lammaslaumaan kuulumisesta on ankea. Je ajattelevat, että uskovien elämä on kahlittua ja sääntöjen rajoittamaa: ei saa tehdä sitä, eikä tätä hauskaa. Kuitenkaan nämä rajoitukset eivät ole Jeesuksen asettamia, vaan ihmiset ovat rakennelleet sääntöjä toinen toisilleen. 

Jeesus itse antaa lampaalleen luvan mennä sisään ja ulos tekemään hyviä ja Jumalan mielenmukaisia asioita. Jeesus suorastaan lähettää omansa maailmaan. Hänen lähetyskäskynsäkin, joka jäi hänen viimeiseksi kehotuksekseen maan päällä, kaikuu: - Menkää kaikkeen maailmaan!

Jeesuksen kehotukseen, jonka hän antaa lampaalleen, kuuluu myös ihana lupaus: hän löytää laitumen. Laitumella on vettä, tuoretta ruohoa, valoa ja varjoa sopivasti. 
Seuraajilleen Jeesus lupaa hyvää elämää - ei niinkään taloudellista menestystä - mutta levollisuutta, tyytyväisyyttä, luottamusta, rauhaa ja iloa. 
Miten ihania asioita! Mikäpä on ollessa tällaisen Paimenen laumassa!   



Jeesus on paimen, hän kanssamme käy,
armollaan kantaa, kun tietä ei näy.
Laumaasi suojele, Vapahtaja,
pelko ja ahdistus pois hajota.

Virrestä 177
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti