perjantai 5. joulukuuta 2014

Kiehuu ja kuohuu.

Yleisönosastot pullistelevat, niin netissä kuin lehdissäkin.'Vanhanaikainen, vanhanaikainen' ...kuuluu huuto. Tämä 'vanhanaikainen' kertoo meille seuraavaa:

"...ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. Ja Jumala siunasi heidät ja sanoi heille: 'Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa ja tehkää se itsellenne alamaiseksi...' 1 Moos 1: 26-27.

Siis toden totta! Jo Raamattumme ensimmäisen kirjan ensimmäinen luku on liian vanhanaikainen. Se on kirjoitettava uusiksi, puhumattakaan niistä yli tuhannesta muusta kirjan sivusta, jotka nekin on  kirjoitettava uusiksi, liian vanhanaikaisina. Niinkö?

(Kuva: Vilho Askola 1954)

 Tuo sana 'vanhanaikainen' on viime viikon aikana usein tökkäissyt korvaani. Onhan edellinen sukupolvi kautta aikojen ollut uudelle sukupolvelle 'liian vanhanaikainen'. Mutta Jumalan Sana ihmisten elämässä on sentään saanut olla rauhassa. Onko sitä nyt tästä eteenpäin korjattava jokaisen sukupolven korvasyyhyyn, vai mistä tässä on kyse?
Eräs henkilö yleisönosastossa kaivoi esiin Salomonkin kaikkine vaimoineen. Taitaa se moniavioisuuskin kohta olla luvallista. Minkäs -nääs- sille mahtaa, jos rakastaa kymmentä naista (miksei miestäkin), tai kuten eräs asiansa Ilta-Sanomissa ilmaisi , että - hän haluaa rakkaan koiraturrukkansa kanssa avioon - hän kun niin kovasti siitä tykkää.

Vastaan ensin, tosin kovin ylimalkaan, sille ihmettelijälle, jolle kuningas Salomon vaimot olivat Raamattua murentava yksityiskohta. Ensiksikin...
Ei kukaan maailmaan syntynyt ihminen (yhtä poikkeusta lukuunottamatta) ole ollut synneistä vapaa. Salomon heikkous on ilmeisesti ollut naiskauneus. Mutta toisaalta yhteiskunta, jossa mm. Salomo on elänyt on ollut naisen suhteen erittäin turvaton. Ei ollut leskeneläkettä eikä työpaikkoja, jonka turvin nainen olisi kyennyt elättämään itsensä. Erityisesti Ruutin kirjasta paljastuu se, miten sen ajan yhteiskunnassa tuli hoidettua sukuun jäänyt leski tai naimaton nainen. Silloin etsittiin tämän naisen nk. 'sukulunastaja', jonka velvollisuus oli ottaa kyseinen vaimo kattonsa alle - antaa hänelle loppuiäkseen asunto ja elanto. Näin saattoi miehelle kertyä muutamakin vaimoihminen (ei kuitenkaan välttämättä vaimo) ruokakuntaansa; suvuthan olivat suuria.
Kuningas Salomon tapauksessa kyseiseen määrään vaimoja saatettiin lukea myös sotaleskeksi jääneet naiset, jotka Salomo on voinut ottanut elättääkseen - rikas kun oli.
Ja toisaalta, kuten oli jo edellä puhe...naiskauneus saattoi olla Salomolle kiusaus. Ehkäpä hänen lihansa oli heikko, kuten se vanhanaikaisesti ilmaistaan. Kannattaa ehkä miettiä, mikä heikkous itse kullakin mahtaa olla. Jeesushan sanoi syntisen naisen syyttäjille näin: "Joka teistä on synnitön, se heittäköön ensimmäisen kiven."

Palaan tässä lopuksi vielä kerran heprean aakkosiin ja niissä sanoihin 'mies' ISH ja 'nainen' 'ISHA'.
Molemmissa sanoissa esiintyvät kirjaimet IS (=es) tarkoittavat tulta. Sana 'tuli' sisältyy siis sekä sanaan mies kuin myös sanaan nainen. He tuovat siis kumpainenkin heidän liittoonsa tulen.
Toisistaan eroavat kirjaimet ovat miehen tuoma jod ja naisen tuoma che.  Jumalan nimen lyhenne Jah (tässä sanassa on siis vain kaksi heprean kirjainta, vaikka näyttää kolmelta) sisältää juuri nämä kaksi kirjainta: :jod ja che. Aikamoista Raamattuun sisällytettyä salaisuutta!
 Mitä nämä toisistaan poikkeavat kirjaimet sitten tarkoittavat? Mies-sanassa oleva jod tarkoittaa kättä - 'paljastettu käsi' tai 'katso kättä'. Mies siis vaalii heidän avioliitossaan olevaa tulta. Naista kuvaavassa sanassa oleva kirjain 'che' taas tarkoittaa 'paljastaa' tai 'se mikä tulee esiin'. Nainen siis edustaa vertauskuvallisesti sitä, minkä tuli paljastaa, tai minkä tuli tuo esiin.
Siis:  Kun mies ja nainen tulevat yhdeksi, tahtoo Jumala olla heidän keskellään ja Hänen voimansa ja viisautensa johdatuksessa eivät aviopuolisot polta toisiaan karrelle. Minusta tämä on mielenkiintoista, mutta varmaankin monen muun mielestä tämä on juuri sitä vanhanaikaista höpötystä. - No olkoon.
'   .


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti