sunnuntai 24. syyskuuta 2017

Ikääntymisen ihanuus ja kurjuus


Laitanpa tähän muutaman välähdyksen Santorinin matkalta.

Ikääntymisestä puhutaan paljon kauniita ja yleviä sanoja esim. 
Job 12:12 Vanhuksilla on viisautta ja pitkäikäisillä ymmärrystä.
tai Job 32:7 Puhukoon ikä, ja vuosien paljous julistakoon viisautta.

(Joskus vaan on vähän ankeaa - varsinkin miehillä - kun me naiset vain mennä porskutamme  ryntäät koholla huomaamatta ukkokultamme arvoa ...) 


IÄN SALAISUUS 1

Ikä on ajan 
loiskasvi.

Ikä imee kasvunsa
ajasta
kietoutuu sen runkoon

työntää joukon vihreitä lehtiä,
            jos vain aurinko nousee
            Isämme sallii

Ensimmäiset hentoja
valoaläpäiseviä
päivänhuntuja

viimeiset tullessaan
jo reunoistaan käpertyneitä
heikosti kiinni
putoamaan valmiita.

Ikä ja aika välillä
kipeät kaksoset
         




IÄN SALAISUUS 2

Vanha mies istuu parvekkeella bougainvillen alla ja lukee kirjaa.
Vaimo on pihan puolella ja nojailee parvekkeen kaiteeseen.
    - Nyt minä tiedän, mikä minä olen, mies sanoo.
    - No, mikä? vaimo kysyy ja vetää sormet haralla öljyistä tukkaa otsalta. 
    - Minä olen erikoislaatuinen keräilyharvinaisuus, mies sanoo tasaisella vanhan miehen äänellä.

Vaimo kääntyy katsomaan uima-altaalle ja siristää silmiään auringon läikittämälle vedelle. 
    - Minä olen erikoislaatuinen keräilyharvinaisuus, mies toistaa tasaisesti.

Vaimo pyyhkäisee kiiltävää otsaansa.
Mies siirtää tuoliaan aavistuksen. Kuuluu, kuinka reisien liha maiskahtaa muovituolia vasten. 
      - Minä olen erikoislaatuinen keräilyharvinaisuus.

Vaimo katsoo yhä altaalle ja äkillinen tuulenpuuska häivyttää miehen seuraavat sanat: - Minä olen …



IÄN SALAISUUS 3 
     - Hae minun aurinkolasit, nainen sanoo pihalta parvekkeella istuvalle miehelleen. 
    - Missä ne on? 
      Mies nousee lähteäkseen hakemaan. 
    - Mitä sinä sieltä haet? Sehän on sinun puolesi.

Mies kuljeskelee hotellihuoneessa. 
   - Minä väsymättä taistelen, hän puhuu. 
   - Hae sieltä minun puoleltani, nainen huutaa.
     Mies siirtyy toiselle puolen sänkyä. 
   - Minä väsymättä taistelen, hän mutisee.

Samassa nainen kiljaisee: - Älä istu minun sängylleni! 
   - Onhan minulla alushousut. Minä lysähdin tähän takapuolelleni, kun minä väsymättä … 
   - Eikö niitä laseja jo löydy? nainen muuttuu jo kärsimättömäksi. - Siinä niiden pitäisi olla. 
   - Väsymättä! kuuluu miehen ääni huoneesta hieman sammuneena.

Lopulta  mies ilmestyy ovelle ja roikottaa vaimon  aurinkolaseja kädessään.
   - Minä väsymättä taistelen niin kuin prinsessa Diana maamiinoja vastaan, hän sanoo ja ojentaa lasit vaimolleen parvekkeen kaiteen yli . - Väsymättä.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti