maanantai 15. heinäkuuta 2019

hepreaahepreaahepreaa

Olen lähdössä tänään aivan itärajan tuntumaan, Parikkalaan Oronmyllyn leirikeskukseen. Luulen, että Orolta metsän halki rajalle on reilut kymmenkunta kilometriä.
On tullut jo tavaksi viettää heinäkuinen viikko Oron upeissa harjumaisemissa, joissa kirkkaat vedet virtaavat ja tummat lähteet helmeilevät.

Tälläkin kertaa kurssitarjonta on ollut laaja.
Hepreaa voi opiskella kolmessa eri tasoryhmässä, aivan alkeista alkaen edistyneimpiin. Heprealaisia lauluja voi laulaa kuorossa, kaikki tanssista kiinnostuneet ovat tervetulleita tanssimaan heprealaisia tansseja, ja loppuviikosta alkaa ruokakurssi, jolla opetellaan tekemään juutalaista ruokaa. Varmaan tätä ruokaa sitten tarjoillaan myös perjantai-iltana sapatti-aterialla.

Liitän tähän muutamia Raamatusta poimittuja säkeitä näytteeksi hepreankielestä meidän omilla kirjaimillamme.

Hine ma tov uma naim
Shevet achim gam jachad.

Katso, kuinka hyvää ja suloista,
että veljekset sovussa asuvat.
Ps. 133:1 




Eli ata veodecha
Elohai aromemecha.

Sinä olet minun Jumalani,
ja Sinua minä kiitän
Minun Jumalani, Sinua minä
kunnioitan.
Ps. 118:28










Jismechu hashamajim
vetagel ha´arets
jiram hajam umelo ´o.

Iloitkoot taivaat
ja riemuitkoon maa,
pauhatkoon meri ja kaikki,
mitä kedolla on.
Ps. 96:11-12









 


Vetaher libeinu
leovdecha be´emet.

Puhdista sydämemme
palvelemaan sinua totuudessa. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti