lauantai 20. heinäkuuta 2013

Saalem


Jerusalemin kaupungin varhaisin nimi oli Saalem, joka merkitsee 'Rauhan asuntoa'. Kaupunki sijaitsee korkealla ylängöllä, 800 metriä merenpinnan yläpuolella, ja sitä ympäröivät vaikeakulkuiset vuorirotkot. Mutta vaikka sitä on ollut vaikea valloittaa, ja nimenäkin on ollut 'Rauhan asunto', on siitä tapeltu liki aina.

Jos siirrytään nykyhistoriaan, 1900-luvulle, niin yllättävä käänne Jerusalemin kohtalossa tapahtui v.1968. Jordanian kuningas Hussein oli luvannut olla ryhtymättä sotatoimiin Israelia vastaan, mutta rikkoikin lupauksensa Israelin tuolloiselle pääministerille Levi Eskolille. Ja kun Jordania hyökkäsi Israelin valtion kimppuun idästä, piti maan tietysti puolustautua. Näissä taisteluissa koki kuningas Hussein rökäletappion ja Israel sai, melkein kuin vahingossa, hallintaansa Itä-Jerusalemin ja sen vanhan kaupungin, sekä lisäksi Juudean ja Samarian alueet, jolloin kansan 2000-vuotinen toive Jerusalemin suhteen oli lopultakin toteutunut.

Jerusalemissa on kaiken aikaa tehty kaivauksia ja näin on saatu esiin runsaasti arkeologisesti arvokkaita kohteita. Mitä enemmän Jerusalemissa tehdään kaivauksia, sitä enemmän löytyy todisteita myös Raamatun paikkansa pitävyydestä ja faktoja Israelin kansan vaiheista.
Tällä hetkellä kaivetaan yli 3000 vuoden takaisia raunioita temppelin eteläpuolella, jossa alkuperäinen Daavidin kaupunki on sijainnut, ja jonka pohjoispuolelle Salomo sitten rakensi temppelin. Eräs mielenkiintoisimmista arkeologisista löydöistä on Giihonin lähde. Tämä lähde johti temppelin muurien sisäpuolelle, Siiloan lammikolle, ja toi sinne lähteestä pulppuavaa kirkasta vettä. Siiloan lammikko löytyi vasta pari vuotta sitten suuren sortuman seurauksena. Samassa yhteydessä löytyi 500 m pitkä, Herodeksen aikainen viemäritunneli, joka johtaa alas Kidronin laaksoon. Nyt tämä tunneli on puhdistettu ja turistit voivat kävellä maan alla, koko matkan ylämäkeä, Siiloan lammikolta aina Itkumuurille asti; siis kaupungin muurien alitse. Mutta, mutta - surullistakin surullisempaa on se, että muslimimaailma kiistää Jerusalemin juutalaisen historian ja siellä olleiden temppeleiden koko olemassaolon. Koraanissa ei kyllä puhuta Jerusalemista sanaakaan, eikä Muhammed käynyt siellä koskaan.

1.Kun.1:33-34. "Ja kuningas sanoi heille":Ottakaa mukaanne herranne palvelijat ja pankaa poikani Salomo minun oman muulini selkään ja viekää hänent alas Giihonille. Siellä pappi Saadok ja profeetta Naatan voidelkoot hänet Israelin kuninkaakasi. Ja puhaltakaa pasuunaan ja huutakaa:'Eläköön kuningas Salomo'. (Salomo oli järjestyksessään Isrelin kolmas kuningas ja hän hallitsi n. 972-931 eKr).

Tammi-helmikuun matkallamme Eilatiin teimme viidestä eri hotellista koottujen suomituristien ryhmällä vuorokauden kestävän bussiretken 'ylös' Jerusalemiin'. Olimme Eilatissa tutustuneet erääsääseen miellyttävään eläkeläispariskuntaan. He olivat paljon matkustelleet, myös historiallisesti mielenkiintoisissa kaupungeissa, mutta Jerusalemissa he eivät olleet käyneet. Ensimmäisen päivän päätteeksi ruokailimme hotellimme ruokasalissa ja jäimme hämmästyneinä kuuntelemaan mitä tämä pariskunta kertoi kokemuksistaan - niin Öljymäellä kuin vanhankaupungin kapeilla kujasilla. Jerusalemia ei heidän mukaansa voinut verrata mihinkään heidän aikaisempiin kokemiinsa vanhoihin pikkukaupunkeihin. Jerusalemin historia ja vanhan kaupungin nykyolemus olivat niin vaikuttavia ja kohtikäyviä, että Raamatun kertomukset muuttuivat yht'äkkiä, siinä heidän silmiensä edessä,. tosiksi ja eläviksi. Mitään selittelyjä ei tarvittu.


Kuvan on ottanut Magdaleena helmikuussa 2013, matkallamme ylös Jerusalemiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti