torstai 14. kesäkuuta 2018

Mikä kukka olet?

Ystäväni Salome, joka seurusteli paljon Isämme kanssa, kysyi kerran Häneltä, mikä kukka hän olisi, jos olisi jokin kukka.
- Kultapiisku! tuli vastaus.

Kun ihmettelin vastausta, niin Salome tokisi huolettomasti: - No, kun minä olen tällainen piiskuttaja!

Salome oli maalannut kuvan Kultapiisku, jossa hän itse kultatukkaisen tytön hahmossa tavottelee kultapiiskun kukkia.

Minua alkoi kiinnostaa myös oma nimikkokukkani. Olin kultapiiskusta pikkuisen kateellinenkin. Pyysin Salomea kyselemään Jumalalta, mikä kasvi olisin.
Aika venyi ja vanui, eikä vastausta kuulunut. Ehkei minulla ollut lainkaan nimikkokasvia.
Sitten Salome saapui meille salaperäisenä kirpputorilta hankittu puutarhakirja kainalossaan.
- Nyt Isämme ilmoitti, mikä kasvi sinä olet, mutta ehkä petyt, Salome sanoi. - Olisit halunnut varmaan olla iso puu.

- Kuinka niin? ihmettelin. - Isolla puulla on isot varjot ja suuri vastuu.
Salome näytti helpottuneelta ja sanoi: - Sinä olet rusokuusama!
Hämmästyin. - Enhän edes tiedä sellaista kasvia.
Aloimme selata puutarhakirjaa. Kasvi löytyi, näytti kauniilta, romanttiselta ja  - yllättävän tutulta.
- Tuollahan se on meidän puutarhassa mieheni ilmoitti.


Tämä vuosientakainen keskustelu tuli tänä aamuna mieleeni, kun hoidin aamulla puutarhassa rusokuusamaani. Kasvi oli kurjassa kunnossa, sillä en ollut viime kesänä kunnostanut sitä millään tavalla. Se oli täynnä kuivia, kuolleita oksia, joita sahasin, katkoin ja heitin pois. Sen varsi oli nokkosien ja vuohenputken ympäröimä. Takerruin tukastani sen oksiin, kun konttasin puun alla. Kasvi kukki parhaillaan, mutta kukkia oli kovin vähän, kuivuus oli varmaan kiusannut sitäkin. Olin laiminlyönyt rusokuusamani hoitamisen, ja nyt se näkyi.

Joh. 15 Jeesus kertoo itsestään, mikä kasvi hän on.
Minä olen totinen viinipuu, ja minun Isäni on viinitarhuri. Jokaisen oksan minussa, joka ei kanna hedelmää, hän karsii pois, mutta jokaisen hedelmää tuottavan oksan hän puhdistaa liioista versoista, jotta se tuottaisi hedelmää entistä enemmän.

Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Eihän oksa pysty tuottamaan hedemää, ellei se pysy puussa, ja samoin ette tekään, ellette pysy minussa.

Joka ei pysy minussa, on kuin irronnut oksa: se heitetään pois ja se kuivuu. Kuivat oksat kerätään ja viskataan tuleen, ja ne palavat poroksi.

Jos te pysytte minussa ja minun sanani pysyvät teissä, voitte pyytää, mitä ikinä haluatte, ja te saatte sen.

Näin Jeesus-viinipuu puhui.

Mikähän on sinun kasvisi, ja mistä asioista se kertoo sinulle?

Tänään kuusamani taitaa puhua minulle siitä, kuinka tärkeää on huolehtia uskonelämästään, ettei aivan kuivetu ja muutu pelkäksi ryhmyiseksi joka suuntaan harottavaksi kummajaiseksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti