maanantai 2. joulukuuta 2019

Katso!


Iloitse, tytär Siion!
Riemuitse, tytär Jerusalem!
Katso, kuninkaasi tulee.
Vanhurskas ja voittoisa hän on,
hän on nöyrä, hän ratsastaa aasilla,
aasi on hänen kuninkaallinen ratsunsa. 

Hän tuhoaa sotavaunut Efraimista
ja hevoset Jerusalemista,
sotajoukot hän lyö rikki.
Hän julistaa kansoille rauhaa, 
hänen valtansa ulottuu merestä mereen,
Eufratista maan ääriin asti.
                                           Sak. 9:9-10

Eilinen VT:n teksti oli Sakarian profetia tulevasta ihmeellisestä Messias-kuninkaasta, joka tuo maailmalle valtavan yllätyksen ja lahjan: rauhan.

Kun kuuntelin eilen kotikirkossani luettua tekstiä, korvani pysähtyivät katso-sanan kohdalle. Miksi juuri siihen?

Olen viime päivinä lukenut Yael Eidelmanin kirjaa Yhdeksi tulemisen ihme ja muita ilmestysheprean helmiä. Yael on Suomessa asuva messiaaninen juutalainen ja ranskanopettaja, joka kertoo olevansa kielifriikki. Yael on  innostunut hepreankielestä, koska hänelle on avutunut näkökulma siitä, miten heprealaiset sanat kätkevät sisäänsä paljon enemmän, kuin päältä katsoen ensin arvaisikaan. Sanoista muodostuu oivalluksia, suorastaan ilmestyksiä. Yael on kirjoittanut kirjaansa 42 miniopetusta, joista yksi koskee katso-sanaa, joka on hepreaksi hineni.

Katso-sana esiintyy suomalaisessa Raamatussa useita kertoja. Meidän kielessämme sanan sisältö tarkoittaa pääasiassa näkemista, mutta hepreassa siihen liittyy  myös yllätyksen näkökulma.
Aina kun Jumala sanoo: katso, hän sanoo Minä olen tässä. Sanan tarkoitus on painottaa alkava lause, pysäyttää kuulija kuuntelemaan, mitä on tulossa.

Hineni - katso on Jumalan suusta erittäin merkittävä, se kertoo, että jotain aivan erityistä on tapahtumassa. Siihen liittyy voimakas yllätyksen aspekti.
Yael sanoo, että Jumalan sanomana hineni voidaan kääntää: Tässä Minä olen, se olen minä! Yllätys, teen nyt jotain uutta, radikaalia tai mullistavaa. Toisaalta se voi olla jotain totaalisen tuhoavaa, kun se koskee vihollisia.

Tässä muutama esimerkki Jumalan lausumista yllättävistä ja rohkaisevista katso - hineni - sanoista.

"Hineni, minä teen uutta; nyt se puhkeaa taimelle, ettekö sitä huomaa?" (Jes. 43:19)

"Hineni, sinä tulet raskaaksi ja synnytät pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Jeesus (Jeshua)."
(Luuk. 1:31)

"Älkää pelätkö, hineni, minä ilmoitan teille suuren ilon, joka on tuleva kaikelle kansalle" (Luuk. 2:10)

 Toivotan iloista ja siunattua adventin aikaa kaikille lukijoille. Toivon, että saatte kokea hineni-yllätyksiä! 

   




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti