torstai 27. elokuuta 2015

Voimalauseita


Viime sunnuntain tekstit puhuivat sairastamisesta: Jeesus paransi sokeana syntyneen, ja ihmiset ympärillä kyselivät, kuka oli tehnyt syntiä, mies vai hänen vanhempansa.
Toisessa tekstissä Pietari ja Johannes kohtasivat halvaantuneen, jolle Pietari sanoi, ettei hänellä ollut hopeaa eikä kultaa, mutta lupasi antaa miehelle sitä, mitä hänellä oli. Hän kehotti miestä Jeesuksen nimessä nousemaan ja kävelemään.
Päivän kolmannessa tekstissä  päähenkilönä spitaalia sairastava syyrialainen sotaherra. Hän sai pieneltä israelilaiselta palvelustytöltään vinkin lähteä profeetan luo tytön kotimaahan. Vaikka profeetta ei tullut edes ulos talostaan, lähetti vain sanan ja kehotti sotaherraa peseytymään seitsemän kertaa Jordanissa. Tämä oli ensin haluton tottelemaan, mutta noudatti neuvoa kuitenkin ja parani.

Puhuimme raamattupiirissä sairauden tuottamasta kärsimyksestä, ja siitä kuuluuko kärsimys kristityn elämään. Kristitty ei suinkaan ole vapaa kärsimyksistä ja ahdistuksista, niiden kautta Jumala kutsuu ja näyttää suuruutensa - Jumalan teot tulevat ilmi.

Raamatussa on monia kohtia, joissa Jumala lohduttaa kärsivää. Etsimme raamatusta sanoja, jotka ovat meitä lohduttaneet. Monia tuttuja ja rohkaisevia kohtia löytyi Johanneksesta, esim.
Jeesus sanoi hänelle: " Minä olen ylösnousemus ja elämä, joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut. Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun ikinä kuole. 
tai
Älköön teidän sydämenne olko murheellinen. Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun. Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa.
tai
Maailmassa te olette ahtaalla, mutta pysykää rohkeina: minä olen voittanut maailman.

Ripustimme näitä itsellemme tärkeitä voimalauseita kirkon seinälle messun ajaksi niin, että muutkin kirkkovieraat saattoivat niitä miettiä.
Voimalauseisiin tarttuminen on nyt erityisen tärkeää, kun mennään vähitellen kohti syksyn pimeyttä.
Voimalause on kuin tukeva ja tarpeellinen matkasauva, johon tarttua.








1 kommentti:

  1. Täällä ollaan syksyn pimeyden keskellä ja voimalauseita tarvitaan.

    VastaaPoista