maanantai 14. syyskuuta 2015

Löytö ullakolta


Olin etsimässä vintiltä vieraille lakanoita, kun sattumalta törmäsin omien lasteni lelulaatikkoon jostain 80-luvulta. Vanhat autot ja nuket nostattivat haikean hymyn huulille. Kiinnostavin kuitenkin oli laatikon pohjalle alimmaiseksi joutunut lehtileike, joka fontista päätellen oli leikattu sen ajan Kotimaa-lehdestä.
Teksti oli vanha skeemamunkki  Varnavan rukous.

Kun tutkimme raamattupiirissä rukousta, niin useaa vanhempaa piiriläistä kosketti eniten pyyntö: Anna minulle voimaa kestää päivän rasitus.
Joku nuorempi puolestaan nosti esiin kohdan: Opeta minua käyttäytymään vakaasti ja viisaasti minua ympäröiviä kohtaan. 
Pikkuserkkuni (Orvokki, heprealaiselta nimeltään Sagol), sanoi, että nyt kun tiedotusvälineistä tulee joka päivä isoja ja yllättäviä uutisia, hänestä tuntuvat ajankohtaisilta sanat: Opeta minua vastaanottamaan mitä tahansa uutisia päivän aikana.

Lukijakin voi miettiä, mikä kohta rukouksen monista tärkeistä pyynnöistä häntä eniten koskettaa.

Herra, salli minun levollisin 
mielin kohdata tuleva päivä.
Salli minun kokonaan
antautua sinun pyhälle
tahdollesi.

Osoita minulle jokaisena
tämän päivän hetkenä, mikä
on sinun tahtosi.
Siunaa suhteeni kaikkiin
minua ympäröiviin.

Opeta minua
 vastaanottamaan mitä
tahansa uutisia päivän aikana
rauhallisin mielin ja lujasti
vakuuttuneena siitä, että 
kaikessa on sinun pyhä 
tahtosi.

Ohjaa ajatuksiani ja
tunteitani kaikissa teoissa ja 
sanoissa.

Opeta minua käyttäytymään
 vakaasti ja viisaasti minua
ympäröiviä kohtaan, etten
kenenkään mieltä
katkeroittaisi enkä
hämmentäisi.

Anna minulle voimaa kestää
tulevan päivän rasitus ja 
kaikkia tapahtumia sen aikana.

Ohjaa tahtoani.
Opeta minua rukoilemaan.

                                                                                             Blogin kuvat on ottanut Sagol.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti