keskiviikko 31. elokuuta 2016

Sadetta pitämässä


Joskus voi aikaa kuluttaa niinkin epäviihtyisässä paikassa kuin tunnelissa. Minulle kävi näin.

Olin sopinut tapaamisen ystäväni kanssa varhain lauantaiaamuna, mutta kun tulin paikalle bussilla,  olinkin liian aikaisin liikkeellä. Kaiken lisäksi ulkona sataa tihkusi, ja tunneli tarjosi minulle odotteluun sopivan suojan. Nojailin siellä selkä seinää vasten, ja liikenne jyrisi pääni päällä. Mieleeni nousivat matkalaulun alkusanat Syvyydestä minä huudan sinua, Herra (Ps. 130:1).

Tavallisestihan Isää huudetaan apuun, kun ollaan syvyydessä vaikeuksissa. Yhtä hyvin häntä voidaan huutaa apuun arjen monilta vuorilta. Perheenäitinä tutuksi ovat tulleet väsymyksen pyykkivuoret, tiskivuoret ja kaikki raivaamattomat rojukasat. Työelämässä pöydällä odottivat hoitamattomien tehtävien paperivuoret,  muistan opettajana korjaamattomat kokeet ja arvioinnit.

Joskus ihminen kokee vain elävänsä vaikeudesta toiseen, vaikka hän katsoisi mihin suuntaan, niin aina on edessä jotain ikävää. Englanninkielisessä maailmassa tällaisessa tukalassa tilanteessa sanotaankin vähän leikillisesti, että hän on kuin siirtymässä paistinpannulta tuleen.

Kun siinä odotellessani katselin tunnelin molempia päitä, ne tarjosivat mielenkiintoisia ulospääsyn näkymiä. Toisessa päässä nuoli oli osoittamassa, että tätä tietä, käännypä tähän suuntaan.
Vastakkaisella puolella olikin odottamassa avarat näkymät: palanen pilkottavaa taivasta ja vapaasti kasvava puu vihreällä rinteellä.
Molempiin suuntiin ulospääsy näytti hyvältä ja helpottavalta. Kaikki tuntui taas mahdolliselta.


Tunneli saarnasi vielä vähän. Kummallista, miten "syvyyteen" voi välillä ylettyä valo, joka saa rosoisen kivipinnan elämään ja hehkumaan sateisenakin aamuna!
Syvyydessäkään emme ole hukassa. Aina on mahdollisuus ulospääsyyn - tunnelissa se löytyy jopa kahteen suuntaan.
Ja kaiken pelon ja kärsimyksen keskelle loistaa valo Isämme lupauksista kuin ylimääräisenä lahjana.

- älä pelkää, minä olen sinun kanssasi!
Älä arkana pälyile ympärillesi
- minä olen sinun Jumalasi.
Minä vahvistana sinua, minä autan sinua,
minä tuen sinua vakaalla, lujalla kädelläni.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti